Lanseringen av studien
E-tidningsstudien har skapat en kedjereakion i hela branschen.
Den 20 maj lanserade Stampen Media E-tidningsstudien 2024. Sedan dess har innehållet i studien rönt stort intresse både i Sverige och Norden. Försäljningschefen Fredrik Oredsson, Stampens Insight Manager Jonas Granberg och flera av medierådgivarna har rest runt, genomfört presentationer digitalt och lagt många timmar i telefon för att berätta mer om studien.
– Byråerna är väldigt nyfikna och undrar varför ingen pratat om det här förut. Sedan har de gått vidare till andra mediehus för att ta reda på om det ser likadant ut där. Det i sin tur har skapat en kedjereaktion i hela branschen, säger Fredrik Oredsson.
Han berättar att Stampen Media presenterat E-tidningsstudien för alla svenska mediekoncerner, ledande mediebyråer, försäljningsdirektörer, redaktionsledningar, printplanerare, systemutvecklare, oberoende experter som IRM och starka medieaktörer i både Norge och Danmark. Dessutom har branschmedia uppmärksammat studien och gjort egna uppföljningar.
– Vi har uppenbarligen lyft på en stor sten här då vi mer eller mindre bevisat att tidningen – som en fortsatt stark mediekanal – kommer att konsumeras i många år till, bara det att det kommer ske mer och mer digitalt, säger Fredrik.
Den gemensamma nyfikenheten är alltså stor i branschen och det märks inte minst på det relativt unika koncernöverskridande samarbete som nu inleds. Detta då flera mediehus tillsammans ska byta insikter och titta närmare på hur en stark annonsmiljö i tidning, liksom läsupplevelsen, kan utvecklas ytterligare utifrån E-tidningens uppsidor.
– Det här steget ingjuter framtidstro. Tidningen kommer ha en plats hos nyhetskonsumenterna i många år framöver, det vet vi nu. Och det känns väldigt roligt att studiens resultat inspirerat många i branschen att agera på det. Det här är bara början på en väldigt spännande resa, säger Fredrik.
